Kungsbacka Golfklubb får besök

Ett av mina årliga besök på Kungsbacka Golfklubb

Jag vet att jag kommer ha ett bra golfår om jag spelar riktigt bra på Kungsbacka Golfklubbs gamla golfbana. Det har blivit lite av en tradition att inleda golfsäsongen med att spela på denna trevliga golfbana som ni hittar några mil söder om Göteborg. I år vet jag att min golfsäsong har blivit välsignad då det gick riktigt bra sist jag spelade här!

Greenerna och hålen på golfbanan är som hos våra kvinnor, de är alla ganska lika, helt underbara, vältrimmade och enkla att spela. Med välvårdade fairways och greener som kanske i början av säsongen är något sandiga, så håller hela banan en hög klass. Små hinder dyker upp ibland på banan men det är verkligen inga som stör spelet utan hela banan är ganska förlåtande, vilket är tur. Tyvärr finns det en hint av "Kungsbackaism" när man träffar på andra spelare på banan, men på vilken klubb riskar man inte att göra det.

Kungsbacka Golfklubb är en av de tio finare golfbanor i närheten av Göteborgs området. Om du planerar en golfresa till Göteborg, eller om du inte har spelat på denna banan så rekommenderar jag starkt att ni besöker denna golfbana.

kungsbacka golfklubb göteborg

Kungsbacka Golfklubb

Plats: Kungsbacka, Göteborg
Antal hål: 36 hål totalt
Antal banor: 3 golfbanor. Gamla banan: 18 hål, Nya banan: 9 hål, Korthålsbana: 9 hål
Kortaste hål: Lite över 100 meter
Längsta hål: 515 meter
Högsta par hål: Par 5
Lägsta par hål: Par 3
Greenfee: Gamla banan: 550 kr / Nya banan: 275 kr / Korthål:150 kr
Medlemskap: Prisvärt! Cirka 6000 kronor för ett års medlemskap (cirka 3000 för Junior!)
Driving range: Trevlig liten driving range
Personal och medlemmar: 9/10 poäng
Total betyg: 8 av 10



golfbana höst


Kungsbackas gamla bana

Om du planerar att spela lite golf i Göteborg så bör du köra lite längre söder ut och testa Kungsbackas Gamla bana. Den gamla banan består av 14 roliga hål, för av någon anledning så har jag aldrig spelat särskilt bra på de fyra första. 

Mitt favorit hål på denna golfbana är hål 14. Här har jag hittills fått till en underbar drive in på green varje gång jag spelat. Här gäller det att lofta upp och satsa, våga och be till golfgudarna. Tyvärr har jag ändå inte fått till en Eagle än på detta hål...

Det blåsiga hålet på banan är hål sju, ta en lägre klubba eller lofta ner din driver så har du möjlighet att äga detta hål.

Två anledningar att spela på Kungsbacka Golfklubb:

  1. Väl omhändertagen golfbana och oftast trevliga greener
  2. Mysigt att sitta i solen på restaurangen och dricka en öl efter man spelat klart

0 kommentarer:

Skicka en kommentar